Obed so Svätým Otcom Benediktom XVI.

Posted: December 6, 2011 in Madrid

Na piatok 19. augusta 2011 nikdy nezabudnem. Za všetko môže jeden nevinný žreb, vďaka ktorému som mohla obedovať s pápežom Benediktom XVI. Obed s 12 mladými z 5 kontinentov sa odohral na pozvanie kardinála Antonia M. Rouca Varelu na nunciatúre v Madride počas Svetových dní mládeže 2011. 

Na nunciatúru sme dorazili už o jednej popoluní, i keď obed sa konal až o druhej. Popredierali sme sa pomedzi vypytujúcich sa a zvedavých novinárov a pekne vyobliekaní, plní očakávaní sme čakali na Svätého Otca.

Netrplezlivo sme sa premiestnili do jedálne, kde už bolo všetko pripravené. Niekoľko minút pred veľkým stretnutím nám oznámili, že Svätý Otec sa minulú noc zle vyspal a je z cesty dosť vyčerpaný. Povzbudli nás, aby sme boli iniciatívni a podelili sa so Svätým Otcom o svoje zážitky a skúsenosti, menej diplomaticky povedané, aby sme Svätého Otca trochu zabavili 😉

Keď sa však zjavil vo dverách s úsmevom na tvári, aj tie naše sa akosi samé rozžiarili a ihneď opadla počiatočná nervozita, či neistota. Napriek tomu, že som sa v minulosti zúčastnila na mnohých stretnutia s ním, zdal sa mi menší, starší a aj skutočnejší, než kedykoľvek predtým.

Na začiatku stretnutia sme mali pre neho pripravený spoločný darček: cukrovú tortu v tvare klavíra. Potešila ho, dokonca na nej zanôtil zopár myslených akordov. Každý jeden z nás si s ním potom potriasol rukou a predstavil sa. Zasadací poriadok žiaden nebol, preto nikto vopred nevedel, kde bude Svätý Otec sedieť, keďže kreslá pre pápeža a kardinála boli rovnaké.

Ja som si sadla k jednému predpokladajúc, že pápež si sadne na opačnú stranu. “Tak budem na neho aspoň dobre vidieť,” pomyslela som si.  Na moje prekvapenie ho však po ukončení privítacieho ceremoniálu doprevadili sadnúť si presne vedľa mojej priateľky Pauly z Taiwanu po pravej strane a mňa po jeho ľavej strane.

Svätý Otec začal obed modlitbou v latinčine, po čom sme si všetci sadli. Nastalo veľké ticho, každý očakával, čo sa bude diať. Svätý Otec zobral do rúk menu, ktoré mal každý pred sebou a  neúspešne sa ho snažil otvoriť a prečítať (až neskôr som si uvedomila, že namal pri sebe ani okuliare). Keďže som sedela hneď vedľa neho, ponúkla som sa, že mu pomôžem.

S pomocou kardinála Rouca sme sa prehrýzli cez pripravené španielské menu, ktoré tvorila typická pôstna polievka z hrachu, ryby a vajca. Hlavný chod bola tiež ryba a tento gurmánsky zážitok uzatvorila vanilková pena poliatá karamelom s kopčekom vanilkovej zmrzliny. Svätého Otca som sa spýtala, či mu chutí španielská kuchyňa. S úsmevom v taliančine  odpovedal, že áno, ale radšej má predsa len talianské jedlá.

Pomaličky sa rozplietli aj ďalšie jazyky, a tak sa vyše hodinový obed so Svätým Otcom premenil na priateľské a srdečné posedenie, v ktorom sa mladí s dôverou obraciali na svojho milovaného pastiera. Zazneli poďakovania, prosby, osobné vyznania, ktoré vyčarili na tvári Benedikta XVI. úsmev a osobitný záujem o každého jedného z nás.

Nemalým problémom sa pre nás stal jazyk, v ktorom by sme sa všetci dorozumeli. Pápež plynule hovorí nemecky, taliansky a francúzsky. Rozumie tiež anglicky a španielsky. Vopred nás však upozornili, aby sme hovorili pomaly a dobre artikulovali. Povedzte to však austrálčanom 😉 Nakoniec sme si však poradili a nejasnosti Svätému Otcovi dodatočne preložili do taliančiny, v ktorej sa cítil najpohodlnejšie.

Na záver sme sa mu ešte raz každý osobne poďakovali a pri tejto príležitosti som mu v mene všetkých mladých zo Slovenska a Európy odovzdala dar: sviecu, na ktorej boli zobrazení sv. Cyril a Metod spolu s logom SDM11.

Fotografie z oficiálneho vatikánskeho portálu:

Leave a Reply

